Az alvás fontos szerepet tölt be egészségünk megőrzésében

2019.01.22.

Az utóbbi évtizedben, években különösen nagy hangsúlyt kaptak még a napi média-információk között is az alvászavarok, a kellő pihenés, a kialvatlanság következményei, és az alvás jótékony hatásai. Ez nem véletlen, nagyon is összefügg azzal, hogy az emberek életvitele – saját megfontolás vagy munkaidő beosztásuk folytán – egyre kevesebb időt enged a nyugodt pihenés számára.

A mai társadalmi-gazdasági közegben általánosnak mondható, hogy a napi megközelítőleg 8 órányi alvás szinte mindenkire jótékony hatást gyakorol, de az újabb kutatások másról árulkodnak, a régi időket illetően. Az 1900-as évek előtt, de manapság is például a természeti népeknél az alvás úgynevezett szegmentált formában jut, jutott érvényre : „első alvás” (az alvás első négy órája), ezt követően egy éber, egy-két órás periódus, majd az ún. „második alvás” (a második három-négy órás alvás-periódus). A kettő közötti ébrenlét időszaka egy-két órányi is lehetett, mely idő alatt a régi írások szerint az emberek kibújtak az ágyból, beszélgettek egymással, sőt, esetleg átmentek a szomszédba társalogni, vagy dohányoztak -, kikapcsolódással, regenerálódással töltve az ébrenlét ezen szakaszát. A civilizáció során megjelent több faktor – mint a mesterséges világítás, a fényszennyezés és ezek velejárói – azonban úgy tűnik, ezen természetes folyamatba beleavatkoztak,  így mára a nyugati világban az emberi alvás e korai, természetes folyamata már nem érvényesül.

Akárhogyan is van:ha kialvatlanok vagyunk, megromolhat az aznapi hangulat, ingerlékenység, türelmetlenség jellemzi az embert, figyelmetlenebbé válik, koncentrálóképessége zavart szenved, romlik a munkahelyi teljesítmény. A tavaszi-őszi óraátállítás következményeivel foglalkozó statisztikák az óraátállítást követő első héten a közlekedési balesetek számának növekedéséről számolnak be. A kamion-balesetek mintegy 70 %-a elalvásos baleset! (Csak megjegyzem, a közlekedési balesetek megelőzésének érdekében az autóipar rengeteg új fejlesztéssel rukkol elő:a 2016 januári CES – Consumer Elektrics Show – kiállításon olyan, műszerfalba épített kamerát mutattak be, amely figyeli a vezető arcát, azon belül pedig a pupillatágulását. Így álmosság észlelése esetén figyelmeztetést tud adni.)  A kellő mennyiségű, pihentető alvásnak tehát komoly tétje van.

A nem megfelelő alvást több ún. alvásbetegség – Sleep Disorder – okozhatja. Ezek egyike az inszomnia (magyarra fordítottan:álmatlanság).  A DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual) szerint „hivatalosan”, tehát szakmai kritériumok szerint akkor beszélünk inszomniáról, amikor három hónapon keresztül fennáll az elalvás, az éjszaka átalvásának zavara, vagy az illető túl korán megébred. Fontos kritérium, hogy a kialvatlanság olyan másnapi következményekkel jár együtt, melyet a fentiekben már említésre kerültek:ingerlékenység, türelmetlenség, rossz hangulat, figyelmetlenség vagy kisebb-nagyobb memória-zavar. Magam részéről külön hangsúlyoznám, hogy bár léteznek szakmai kritériumok az álmatlanság tekintetében, fontos azonban figyelembe venni a páciens igényeit. Amennyiben bárki megfogalmazza igényét jobb minőségű alvásra, azt feltétlenül vegyük figyelembe.

Az inszomnia - álmatlanság – 50%-ban testi, 50%-ban pedig lelki okokra vezethető vissza. Az álmatlanság az egyik legkomplexebb pszichoszomatikus kórfolyamat! Azért is fontos orvoshoz fordulni a panasszal, mert kiváltó okként fény derülhet magas vérnyomásértékekre, a pajzsmirigy működészavarára vagy bélbetegségekre, allergiás kórfolyamatokra. Lelki okokat tekintve a mindennapi és krónikussá vált stressz, a szorongással, aggodalommal, félelmekkel és depresszív hangulattal járó lelkiállapotok vezethetnek az alvásminőség megromlásához. A depresszióban szenvedő betegek közel 90 %-a szenved alvászavarban. Értelemszerűen tehát elsőként a kiváltó okot kell feltárni, jellegének megfelelően oki terápiát alkalmazni -, és ezzel párhuzamosan jöhet szóba a konkrét alvásrendezés a megfelelő terápia segítségével.

vissza

Kapcsolat

GYŐR
Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
9022

Rendelési idő: kedd-csütörtök 16.00-19.00

Előzetes telefon bejelentkezés: +36/20/561-86-43

Google Térkép

Dr. Radics Judit személyes weblapja