Lehet egy élménnyel több? – Életmódváltás élvezettel

2019.01.22.

Minden ember szereti, ha megszokott, állandó környezet veszi körül. A kiszámíthatóság a biztonság érzetét adja. Megnyugvást ad, ha tudjuk, hogyan alakul munkaidő beosztásunk, milyen aznapi munkahelyi feladatok várnak ránk, tudjuk, mire számíthatunk a megszokott közeli szupermarketben, örömmel találkozunk megszokott szomszédainkkal, ismerőseinkkel. A megszokottság a biztonság érzetén túl engedi, hogy szervezetünk, elménk energiatakarékos üzemmódban működjék.

Energiatakarékos üzemmódra törekszünk

Egyáltalán nem kizárt azonban, hogy bár energiatakarékos üzemmódban működünk, csakugyan ez jelenti-e számunkra az ideális élethelyzetet. Pedig nagyon is valószínű, hogy mindig léteznek más, talán éppen jobb megoldások is. Ugyanakkor a megszokottól való eltérés, kimozdulás mindenképpen megkövetel kisebb-nagyobb változtatást -, a változtatás pedig, még ha egészen pici is, nehézséget jelenthet. Kérdésként adódik:de miért volna szükség változtatásra, mi késztetne bárkit is arra, hogy megszokott egyensúlyából kimozduljon és új élethelyzetet alakítson ki?

Tekintsünk a változásra pozitívan

A változtatások általában két irányból szoktak bekövetkezni. Az egyik – a kevésbé kellemes forma -, amikor külső kényszerítő erő (munkahely megszűnése, változás a családi helyzetben, betegség bekövetkezte) érvényesül. A változtatások másik része saját indíttatásból, saját kezdeményezésből indul ki. Ez utóbbi esetben némiképp egyszerűbb a helyzet, mivel a kiindulást áthatja az optimizmus, egy tervezett, egy várt új – jobb – állapot elérése jelenti a célt.

Az egészségtudatosság és az egészség-viselkedés mára az általános műveltség része lett

A változtatások egyik lehetséges, a magunk kezdeményezése nyomán beinduló területe az egészség megőrzésre irányulhat. Mint már Hippocrates is megmondta, a betegségek nem hirtelen csapnak le az emberre, hanem az évek során összeadódó több károsító hatás adódik össze, és csúcsosodik ki betegség formájában. Érdemes tehát az egészség megőrzésére törekedni, vagy a már esetlegesen kialakult betegséget a lehető legjobb szinten megállítani, vagy amennyiben lehetséges, visszafordítani.

Az egészségtudatosság azt jelenti, hogy az ember tudja, hogy mi hasznos számára, és mi károsítja egészségét. Az is az egészségtudatosság része, hogy probléma esetén időben orvoshoz forduljunk, ne várjuk meg, míg a betegség elhatalmasodik. Ez már átmenet az egészség-viselkedéshez:aki így viselkedik, az az egészséges életmódról megszerzett ismereteit a mindennapokban is hasznosítja. Például minden nap valamennyit gyalogol és szabadlevegőn tartózkodik, lehetőség szerint nem dohányzik, összességében „vigyáz az egészségére”.

A táplálkozás és a mozgás szerepe – „Hogy könnyű legyen az álmod, rövid legyen a vacsorád”

Az étkezés bizony kész gyönyörűség lehet! El kell ismerni, az evés, a finom falatok komoly élvezeti értékkel bírnak. Ugyanakkor az egészség – és a kellő testsúly – kordában tartásában figyelembe kell venni a minőséget, és még inkább a mennyiséget, még ha ez (különösen eleinte) ijesztőnek is hat. Jó értelmű változtatásra ad módot és lehetőséget az új ételek kipróbálása:új ízek, új fűszerek, korábban nem használt alapanyagok óvatos becsempészése az étrendbe -, de szigorúan csak fokozatosan, és mindig úgy, hogy továbbra is kellően finom, ha nem még finomabb ételeket fogyasszunk. Ha – különösen egy-egy vacsora után, ebben a kellemes nyári időszakban – van mód egy kis séta beiktatására párunkkal, családtaggal, a világ új dimenziója bukkan fel. Kiszabadul az ember a munkahely zártságából, a mesterséges neon fényből, a monitor elől, és a kellemes zöldbe, fák közé kerülhet, miközben kellemes beszélgetéssel zárulhat a nap. Az ízére nagyon hamar rá lehet kapni, és így már vonzó is a változtatás.

vissza

Kapcsolat

GYŐR
Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
9022

Rendelési idő: kedd-csütörtök 16.00-19.00

Előzetes telefon bejelentkezés: +36/20/561-86-43

Google Térkép

Dr. Radics Judit személyes weblapja